Fotoexpedice Skotsko: osmkrát na stejné místo

Příběhy fotografie

Fotoexpedice Skotsko se koná každý rok v květnu. Pohybujeme se na ostrově Isle of Skye a také Highlands. Mám sjetu většinu Skotska a na některá místa se vracím. Skotsko je vděčným místem na fotografování krajiny, pro začátečníky i pokročilé. Na nabídku Fotoexpedice Skotsko, se podívejte sem.

Jsou místa, kde jsem byl ve Skotsku desetkrát, někde dvacetkrát. K ničemu to nebylo. Nedalo se fotit: nebylo světlo, pršelo, nebo se prostě nic nedělo. Když říkám na svých Fotoexpedicích, že fotíme stíny, na Fotoexpedici ve Skotsku to platí o to více. Když vám prostě nezasvítí, máte smůlu.

A já těch 11 let jezdím na jedno místo na severu, v jistém místě jezera je zřícenina hradu, kde je šíleně turistů, nemá ani cenu tam zastavovat. Jezdím proto jinam. Tohle se mi povedlo po 8. návštěvě v roce 2019, kdy jsem fotil ve Skotsku poprvé s redakčním fotoaparátem SONY A7III. Jinak jich mám samozřejmě více, ale loni jsem vzal na zkoušku s sebou „sonku“.

Fotoexpedice Skotsko: příběh fotografie

Na tohle místo se vracím pokaždé, když mi na severu Skotska skončí Fotoexpedice a výuka fotografů a fotoworkshopu. Mám čas jenom na sebe a své focení, režim spaní mám 6+6+6+6:

  • 6 hodin focení od 4 od rána,
  • 6 hodin spánku,
  • 6 hodin focení,
  • 6 hodin spánku.

Takový režim je ideální na focení tady vysoko na severu britských ostrovů. Snažím se minimálně jezdit a ztrácet čas řízením. Není to pro fotku efektivní.

To místo je dlouhé jezero se zříceným hradem, kam samozřejmě musíte zajít a když máte velké štěstí, nejsou tam turisté. Rychle většinou uteču jinam do hor, kde se dají v klidu komponovat fotografie a čekat trpělivě hodiny na správné světlo. To světlo se mi podařilo loni, poté co jsem tam byl poosmé a modlil se ke všem Bohům, bůžkům a přírodě, aby mi poskytla alespoň trošku milostivého světla.

Předkládám vám fotografii černobílou a barevnou, protože obě mi přijdou živé.

Skotsko: složená fotografie z více expozic

První ze všeho byl záměr. Chtěl jsem být se stativem co nejníže vodě a objevil starý kus stromu, seschlý, okoralý, mrtvý. Pak už zbývalo jen najít dobrý prostor, správné místo, ponořit stativ až do vody a komponovat. Strom a hladinu jsem využil pro popředí a pozadí nechal tančit divoce nad obzorem. Udělal jsem jen 5 fotografií.

Exponoval jsem na kraji jezera, v příhodném proudění, takže mraky na obloze neproudily jedním směrem, ale díky větrům od vody se nad jezerem kroutily do roztodivných tanečků. Nasazoval jsem filtry NISI V5PRO s držákem na 82mm závit objektivu EF 16-35 mm f/2.8. Klasika: dálková spoušť a expozice 3 minuty. Výslednou sadu dvou fotografií jsem spojil v Adobe Photoshop do tzv. Focusstackingu.