Fotoexpedice Toskánsko: dlouhá expozice
Dlouhá expozice byla na jaře 2018 na Fotoexpedice Toskánsko hlavním tématem. Naučili jsme se, jak funguje a jak používat šedý neutrální filtr. Počasí na jaře bylo divoké, dokonce už proběhly nějaké bouřky. V Itálii jsem čekal teplé, ikdyž jarní počasí.
Počasí nám nahrávalo oblačnost a plánovali jsme, že právě dlouhá expozice by mohla na krajině a obloze namalovat roztodivné tvary a kontrasty. Základem také fotografie je neutrální šedý filtr, dobrý stativ a dálková spoušť.
Celý týden jsme měli jako obvykle detailně naplánovaný, ale díky nevyzpytatelnému aprílovému počasí jsem lokace na focení měnil podle aktuálních okolností. Přestože pršelo, mlhy byly slabé – hlavně díky silnému větru. Stále jsem ale doufal, že nám toskánské jaro přinese nějaké příjemné fotografické překvapení.
Bagno – římské lázně
V mezičase jsme měli dost prostoru na diskuzi o fotografiích a mimojiné také na shlédnutí dokumentu o Robertovi Vanovi na České Televizi (režie: Adolf Zika).
Dlouhá expozice, jak jí dosáhnout
Trpělivě jsme objížděli naše tradiční lokace a čekali na dobré světlo, na některých místech jsme byli dvakrát. Díky tomu se nám podařily snímky, které by jinak nevznikly. Přítomnost členů fotoexpedice na těchto místech vhodných pro focení mají význam zejména proto, že se naučí číst přírodu a pohyb světla, ujistí se v exponometrii a správném výběru expozičních hodnot.
První fotografii, kterou vám chci představit, jsme udělali ve známém lázeňském místě římských lázní Bagno Vignoni, které je běžně nefotogenické, ale díky počasí a artové instalaci přímo uprostřed nádrže jsme s pomocí „nadržovacích“ šedých neutrálních filtrů dosáhli expozičních časů několika minut.
U takových fotografií je nutné pečlivě počítat výslednou expozici, tedy expoziční čas, protože několik minut otevřená závěrka umí ve světlých částech obrazu – tady obloha a lesklé plochy zrcadel – velice rychle způsobit přepaly, tedy místa bez kresby.
Použijete také v krajině, ale na obloze potřebujete mraky
Druhou fotografii jsem udělal na naší cestě kolem městečka Pienza na místě, kam chodíme fotografovat navečer. V případě, že je nízká oblačnost a vítr, daří se nám tam pomocí dlouhých expozic „natáhnout-prodloužit“ expoziční čas dostatečně na to, aby nám obloha vytvořila úžasnou scenérii, jen těžko viditelnou pouhým okem. Je to účinná metoda, jak posílit efekt pohybu v obloze.
Světelná situace byla složitá, protože slunce bylo za mraky, ale zato vysoko na obloze se to vařilo. Když vidím takovou scénu, okamžitě sahám po pomocníkovi, kterým je šedý neutrální filtr. Postup, jak fotit s neutrálním šedým filtrem pro prodloužení expozice používám tento:
- najdu si správnou kompozici,
- fotoaparát posadím na stativ a všechno dobře upevním,
- zkontroluji kompozici,
- nastavím si expoziční režim M a nebo BULB, připojím spoušť nebo si nachystám bezdrátovou,
- zaostřím a vypnu automatické ostření AF,
- nastavím pevnou citlivost na ISO 100 nebo méně,
- nastavím clonu f/8,
- nasadím šedý neutrální filtr takové hustoty, abych časy dosahovaly zhruba 15 sekund, ale třeba i 8 minut, podle okolností a rychlosti změn v krajině,
- podle světelné situace nastavím čas na X minut,
- EXPONUJI.
Na výsledné fotografii odhadnu, zda je potřeba korigovat expoziční čas a podle toho jej upravím. Exponuji znova. Většinou se během dne dostávám na časy kolem 4 minut.
Výsledná expozice – zejména s mraky ve větru – pak získá na dramatičnosti a přináší roztodivné efekty v atmosféře.
Dva postupy spojené do jedné fotografie
Poslední fotografii vám chci představit poněkud detailněji. Spojil jsem v ní dva zásadní fotografické postupy:
- dlouhá expozice – posloužil mi šedý neutrální filtr, který rozpohyboval středně vysokou oblačnost
- malování světlem – posloužily mi dva systémové blesky, kterými jsem v době expozice „oblejskal“ části obrazu, který jsem potřeboval zdůraznit
Jak vidíte z popisu poslední fotografie, dlouhá expozice mi jednak dovolila rozpohybovat mraky, ale současně mi poskytla čas doběhnout k ní a osvítit kapličku, studnu, cypřiše a pínii několika záblesky z malých systémových blesků.
Expozici jsem stanovil tak, abych stihnul na každý objekt 3-4 záblesky z jednoho blesku. Pokud má systémových blesk s novými bateriemi obnovovací cyklus zhruba 3-4 sekundy, potřeboval jsem dostatečný čas kolem 1,5 minut.
Jak vidíte v popisku, expoziční doba byla nakonec 2 minuty.