Toskánsko: čekání na světlo přineslo ovoce – FOTOEXPEDICE

​Toskánsko: čekání na světlo přineslo ovoce

​Chcete upozornění na další takové články? Připojte se na naše sociální sítě.

Picture

Na jaře 2018 jsme jeli do naší dlouholeté tradiční lokace naší fotoexpedice Toskánsko. Počasí na jaře bylo divoké, dokonce už proběhly nějaké bouřky. V Itálii jsem čekal teplé, ikdyž jarní počasí.

Celý týden jsme měli jako obvykle detailně naplánovaný, ale díky nevyzpytatelnému aprílovému počasí jsem lokace na focení měnil podle aktuálních okolností. Přestože pršelo, mlhy byly slabé – hlavně díky silnému větru. Stále jsem ale doufal, že nám toskánské jaro přinese nějaké příjemné fotografické překvapení.

V mezičase jsme měli dost prostoru na diskuzi o fotografiích a mimojiné také na shlédnutí dokumentu o Robertovi Vanovi na České Televizi (režie: Adolf Zika).


Trpělivě jsme objížděli naše tradiční lokace a čekali na dobré světlo, na některých místech jsme byli dvakrát. Díky tomu se nám podařily snímky, které by jinak nevznikly. Přítomnost členů fotoexpedice na těchto místech vhodných pro focení mají význam zejména proto, že se naučí číst přírodu a pohyb světla, ujistí se v exponometrii a sprévném výběru expozičních hodnot.

První fotografii, kterou vám chci představit jsme udělali ve známém lázeňském místě římských lázní Bagno Vignoni, které je běžně nefotogenické, ale díky počasí a instalaci přímo uprostřed nádrže jsme s pomocí nadržovacích šedých neutrálních filtrů dosáhli expozičních časů několika minut.


Fotoexpedice Toskánsko Martin Kamín Bagno Vignoni

Expozice: 375 s, clona f/4, ISO 200
Druhou fotografii jsem udělal na naší cestě kolem městečka Pienza. Na místě, kam chodíme fotografovat navečer, protože v případě, že je nízká oblačnost a vítr, daří se nám tam pomocí dlouhých expozic „natáhnout-prodloužit“ expoziční čas dostatečně na to, aby nám obloha vytvořila úžasnou scenérii, jen těžko viditelnou pouhým okem.

Světelná situace byla složitá, protože slunce bylo za mraky, ale zato vysoko na obloze se to vařilo. Když vidím takovou scénu, okamžitě sahám po šedém neutrálním filtru. Postup, jak fotit s neutrálním šedým filtrem pro prodloužení expozice používám tento:

  • najdu si správnou kompozici,
  • fotoaparát posadím na stativ a všechno dobře upevním,
  • zkontroluji kompozici,
  • nastavím si expoziční režim M a nebo BULB, připojím spoušť nebo si nachystám bezdrátovou,
  • zaostřím a vypnu automatické ostření AF,
  • nastavím pevnou citlivost na ISO 100 nebo méně,
  • nastavím clonu f/8,
  • nasadím šedý neutrální filtr takové hustoty, abych časy dosahovaly zhruba 15 sekund, ale třeba i 8 minut, podle okolností,
  • podle světelné situace nastavím čas na X minut,
  • EXPONUJI.

Na výsledné fotografii odhadnu, zda je potřeba korigovat expoziční čas a podle toho jej upravím. Exponuji znova. Většinou se během dne dostávám na časy kolem 4 minut.

Výsledná expozice – zejména s mraky ve větru – pak získá na dramatičnosti a přináší roztodivné efekty v atmosféře. Výsledné fotografie jsou dále.

    OHOdnoťte MI tento článek