Krajina je v Toskánsku jiná, než jsme zvyklí u nás. Malé srovnání snad snesou jen lány u Kyjova na Moravě, kam jezdíme také dvakrát ročně fotografovat.
Fotoexpedice do Toskánska pro mě na začátku představovala velký oříšek z hlediska fotografické krajinářské výbavy, jež bych si měl vzít s sebou. Přestože máme většinou naše expediční auto “na dosah”, vracet se do auta kvůli objektivu se mi nechce, protože ztrácím čas, často v době, kdy je nejlepší světlo, třeba zlatá hodinka.
Také musíme brát v úvahu, že doporučení se tradují mnoho let a odráží svou dobu. Před mnoha lety byly objektivy s ohniskovou vzdáleností nad 400 mm spíše raritou. Krajina se musela spíše uchodit se stativem přes rameno. Což o to, děláme to i dnes – a rádi, ale situace se mění, technika je vyspělejší a výrobci pro nás vyrábí stále lepší a dokonalejší objektivy. Ty nám pak umožňují mnohem lépe komponovat a pořizovat lepší krajinářské fotografie.
Doporučení zahodíme, vydáme se do terénu
Doporučení budeme ignorovat a vydáme se do toskánské krajiny. Já se ze svého křesla letmo podívám do katalogu Lightroomu. Chci zjistit, jaké podíly mají ve skutečnosti jednotlivé objektivy v mém toskánském portfoliu. Výsledky vypadají takto:
Typ objektivu
|
Počet fotografií jen v Toskánsku
|
Objektivy 24-35 mm
|
350
|
Objektiv zoom 16-35 mm
|
2800
|
Objektiv zoom 17-40
|
3100
|
Pevný objektiv 24 mm
|
300
|
Pevný objektiv 35 mm
|
400
|
Objektiv zoom 70-200
|
4300
|
Pevný objektiv 200 mm
|
500
|
Pevný objektiv 400 mm
|
1600
|
V krajině musíte spoustu fotografií stejně “uchodit”. Nestačí postavit se na kopec a čekat, až se slunce opře do mlhy. Musíte se neustále pohybovat, musíte hledat nejlepší pozice, skočit do auta a rychle se přesunout a pak vběhnout do pole a oranicí se dostat do správného úhlu.
Když se vám poštěstí a podaří se vám najít to správné místo, potřebujete mít u sebe fotografickou výbavu, která vám dovolí sejmout scénu v nejlepší možné kvalitě. A bohužel platí: čím dražší, tím vyšší kvalita. Nechytejte mě za slovo, jsou výjimky, ale tato úvaha snese jistou úroveň zjednodušení.
Určitě už dávno neplatí, že krajinářské objektivy jsou spíše ty s větším úhlem záběru a určitě si nenechejte radit od pseudofotografů. Praktické zkušenosti mě na každé fotoexpedici v krajině naučily, že pro správnou kompozici můžete využít základní širokoúhlá ohniska klidně od 16 mm až po delší ohniska 100 mm. A, nezřídka, budete potřebovat fotografovat na 200 mm, 400 mm a v několika málo případech klidně i více. Já to fotím hodně rád na to nejdelší, co dokážu sestavit: APS-C, 400 mm a konvertor, takže nějakých 900 mm. To je ale úplně něco jiného, než nám tvrdili fotografové z Outdoor Photographer.