3 rady jak používat šedý filtr ve fotografii

Fotoporadna

K základním kreativním nástrojům fotografa – a nejen krajinářského – patří znalosti a zkušenosti, jak používat neutrální šedý filtr ve fotografii. Fotograf používá šedý neutrální filtr za účelem prodloužení doby expozice fotografie. Co vám přinese šedý neutrální filtr, a jak s ním pracovat, popíšu v následující fotoporadně.

Zabývat bych se mohl v tomto článku dvěma disciplínami, kdy šedý neutrální filtr používám. Jedna je krajinářská a druhá portrétní. V krajinářské fotografii ho používám pro prodloužení expozičního času na mnoho sekund, i minut. V portrétní fotografii ho používám, abych prodloužil expoziční čas při focení na ostrém slunci nebo na pláži z 1/4000 například na čas delší, pod X-sync, tedy, alespoň 1/200 (záleží na typu fotoaparátu). Zabývat se teď budu pouze krajinářskou fotografií. 

Zpracuji v létě 2022 také článek, jak použít šedý neutrální filtr pro focení s bleskem.

Krajinářská fotografie a šedý neutrální filtr

Pokud se podívám do svého portfolia na fotografie, na kterých jsem použil šedý neutrální filtr, na první pohled poznám své staré fotografie s levným systémem Cokin, na kterém jsem začínal, a před mnoho dalších výrobců, až po stávající profesionální systém NISI, které používám v současnosti. Rozdíly v kvalitě těch “začátečnických” až po ty profi jsou naprosto markantní, ale odpovídá tomu cena také.

Šedý neutrální filtr je jednoduchý filtr s velkým dopadem na výsledný charakter fotografie. Hlavním úkolem pro šedý neutrální filtr je: prodloužit dobu expozice a přitom:

  • minimalizovat posun nebo pohlcení určitého barevného spektra,
  • nesnižovat kvalitu optické soustavy.

Fotografové se musí naučit pracovat s šedými neutrálními filtry co nejefektivněji, protože váhání a počítání, jaký filtr na konkrétní scénu použít, zabere hodně času a ztrácíte tím drahocenný čas. Ten vám nikdo nenahradí, protože jste třeba na tom místě jen jednou za život.

Proto musíte být edukovaní, mít přehled o tom, co děláte a “poslepu” být schopni filtr sundat a vyměnit za správný. Čím rychleji, tím lépe, a pokud možno bez “nehody”. Píšu to proto, že jsem viděl desítky tisíc korun rozbitých na zemi a utopených v nejhlubších alpských jerezech.

Protože základním úkolem šedého neutrálního filtru je prodloužení expozičního času, základním fyzickým parametrem, který to způsobuje, je “optická hustota” filtru; anglicky optical density. Jedná se údaj – laicky – jak silné/husté je zatmavení filtru, a tedy o kolik méně světla filtr propustí. V praxi se nepoužívají filtry blokující několik procent nebo desítek procent světla, ale spíše mnohonásobky, například 10x nebo 1000x méně světla. 

Hustotu filtr snadno rychle odhadnete, když se skrz něj podíváte na oblohu nebo jej položíte na bílou čtvrtku na stůl. V ideálním případě byste mohli použít svůj externí expozimetr nebo lightmeter a změřit si někdy skutečnou hustotu filtru…  

Čím tmavší, tím vyšší hustota, tím delší čas budete na správnou expozici potřebovat

Expoziční krok (EV)Označení filtruOptická hustotaKolik světla propustíJak hodně prodlouží čas z jedné sekundy…Jak hodně prodlouží čas z jedné jedné 1/250 sekundy…
0ND00všechno1 s1⁄250
1ND2ND 0.3polovinu2 s1⁄125
2ND4ND 0.6čtvrtinu4 s1⁄60
3ND8ND 0.91/88 s1⁄30
4ND16ND 1.51/1616 s1⁄15
5ND32ND 1.81/3232 s 1⁄8
6ND64ND 2.11/6464 (1 min.)1⁄4
7ND128ND 2.41/128128 (2 min.)1⁄2
8ND256ND 2.71/256256 (4 min.)1
9ND512ND 31/512512 (8 min.)2
10ND1024 (ND1000)ND 3.31/10241024 (16 min.)4
11ND2048ND 3.61/20482048 (32 min.)8
12ND4096ND 3.91/40964096 (64 min.)16
13ND8192ND 4.21/81928192 (128 min.)32 s

Strašně rád bych vám dal návod, jak si tyto  na první pohled složité soustavy čísel zapamatovat, jak je rychle používat. Stejně, jak jsem se o to pokusil v případě Fotoporadně o clonových číslech.

Vymyslel jsem pro vás tři rady:

  • tabulku si vytiskněte a noste s sebou, než se vám v hlavě celý proces zautomatizuje,
  • pamatujte si, že stupnice není lineární (1,2,3,4,5), ale mocnina dvou, tedy další číslo v pořadí je vždy dvojnásobek předchozí hodnoty,
  • trénujte, trénujte, trénujte.
Jak používat Šedý filtr Fotoexpedice Skotsko 2022 Martin Kamín
Expozice 1 s, f/10, ISO 100

Jak vybrat kvalitní šedý neutrální filtr

Je to peklo. To mi věřte. Každý začátečník se na začátku, než vůbec zjistí, jestli ho to focení bude bavit spokojí s filtry, které si koupí někde na Aliexpressu nebo s nějakými plastovými Cookiny. Chci vás od toho odradit, ale zase chápu, že člověk si tím musí projít a pár filtrů rozbít a zazoufat si nad výslednými nekvalitními fotografiemi, aby si uvědomil, že když má fotoaparát za 40 tisíc a objektiv za 40 tisíc a před to nasadí filtr za 200 korun, výsledek bude zoufalý.

Prasklý neutrální filtr
Prasklý neutrální šedý filtr v ceně mnoha tisíc korun

Platí  – podobně jako jinde v našich životech – za kvalitu se platí. Nejlepších výsledků dosáhnete se značkovými skleněnými filtry z optického skla, nejlépe s nanovrstvami. Takový filtr může stát i 6-7 tisíc korun. Ovšem ten filtr si nepořizujete na týden, ale na desítky let. Proto investice zvažujte pečlivě.

Praktický příklad použití šedého filtru

Stojíme tedy na lokaci, máme nachystanou kompozici, foťák na stativu, ISO 100, clona je f/5.6 a čas 1/60 sekundy. Potok je bohatý a relativně rychlý. Odhaduji, že potřebuji protáhnout čas na cca 15 sekund. Jaký filtr mám použít?

Praktické řešení pro všechny prsty na rukou:

  • Citlivost a clona nás teď nezajímají, potřebujeme prodloužit expoziční čas
  • Abychom dosáhli těch kýžených 15 sekund a správná expozice BEZ filtru je 1/60 s, musíme počítat…
  • 1/60 – 1/30 – 1/15 – 1/8 – 1/4 – 1/2 – 1 – 2 – 4 – 8 – 16, napočítali jsme celkem 10krokové (v angličtině se používá: 10 steps, ten steps) prodloužení času, a tedy potřebujeme filtr s označením ND1000, viz tabulka
Jak používat Šedý filtr Fotoexpedice Skotsko 2022 Martin Kamín
Expozice 30 sekund, f/10, ISO50

Stackování – spojování filtrů

Abyste dosáhli vyšší hustoty a tedy ještě menší propustnosti, musíte mít k dispozici buď filtr s vyšší hustotou nebo můžete více filtrů s různou hustotou sestavit před objektiv na sebe. V angličtině se tomu říká trefně stacking (někdo to překládá jako stohování, od slova „stoh“). Já se většinou držím toho anglického, abychom si rozuměli. 

Na Fotoexpedicích při focení v terénu učím fotografy postup, který jsem si přisvojil a ověřil nesčetněkrát v terénu. Navíc k němu nepotřebujete žádné tabulky, jen základy matematiky a selský rozum a dokážete si požadované prodloužení času zjistit sami jen s použitím vlastních rukou.

Postup je tento: například za slunečného počasí, kdy expoziční hodnoty dosahují hodnot 1/125, f/9 a ISO100, se potřebujete při fotografování vodopádu přiblížit k hodnotě mnoha sekund, nejlépe 5-30 sekundám. Závisí to samozřejmě na rychlosti změn na té scéně. V praxi takto fotíme jedoucí auto, tekoucí vodu nebo pohybující se mraky na obloze.

Vy ale nemáte v batohu k dispozici potřebný filtr o potřebné hustotě. Máme – hypoteticky – k dispozici pouze ND1000 a ND8. Pokud chceme získat vyšší hustotu, filtry našroubujeme na sebe, a tedy: expoziční kroky prostě sečteme 10+3! Z tabulky výše pak zjistíte, že z času 1/125 sekundy se expoziční doba prodlouží na 32 sekund. A to byl náš cíl! Výpočet, který uděláte na prstech obou rukou, se naučte, protože jej budete opakovat mnohokrát denně. Stackingem filtrů jsme se přiblížili potřebné expoziční hodnotě.

POZOR polarizační filtr vám také ubere nemalou část světla! Nekvalitní i 2 clonová čísla

Šedý filtr – na co si dát pozor

Stejně jako v jiných oblastech trhu, se tom fotografickém často platí pravidlo: dražší = lepší. Samozřejmě, není to pravidlo, ale obecně vzato – když se podívám do své skříně s fotografickou výbavou – drtivá většina kvalitních objektů a fotoaparátů a dalšího vybavení je z horní poloviny cenové spektra, ale tomu také odpovídá kvalita. Jinak se v protisvětle chová objektiv za 6800 korun a jinak za 24 tisíc.

Podobně je to s filtry. Šedý neutrální filtr za 300 korun z Aliexpressu nesplní (ani náhodou) nároky na homogenní/lineární přenos barev jako filtr za 7600 korun. K tomu se přidává odolnost proti pošrkábání nebo nečistotě a vodě.

Na co si při výběru neutrálního šedého filtru dejte pozor

  • Neutrální šedý filtr použijete nejvíce pro kratší ohniska objektivů. Řekl bych do 80-100 mm.
  • Neutrální šedý filtr můžete použít kruhový, ale pokud máte více průměrů objektivů (asi máte), na každý byste měli mít filtr a to se dost prodraží (nebo alespoň redukční kroužky).
  • Vybírejte ty filtry, které mají nanovrstvy. Omezují odrazy a zabraňují nechtěnému zašpinění a umaštení filtru. Neulpívá na nich voda.
  • Velice populární jsou filtry a magnetickým uchycením. Pokud spěcháte, má to asi smysl, jinak ty výhody pro krajinářského fotografa nejsou až tak markantní.