Nejlepší fotovýbava: do čeho investovat nejdříve?

FotoporadnaBlog

Jedním z častých dotazů, se kterými se setkávám na svých workshopech nebo fotoexpedicích je: “Co ze své fotovýbavy jsi si pořídil jako první?” Otázka sice jednoduchá, ale odpověď jednoduchá není. Záleží totiž na každém jednotlivém fotografovi a jeho úrovni znalostí a zkušeností. Byl to fotoaparát nebo fotovýbava nebo snad expozimetr? Odpověď najdete v článku.

Když se ale zpětně vrátím několik dekád zpět, kdy jsem postupně dokupoval nejrůznější části fotovýbavy – tehdy filmové -, uvědomuji si, že těch drobností a fotověcí bylo příliš mnoho na to, abych mohl vybrat vyloženě jednu jedinou. To prostě není možné.

Proto se tomuto tématu budu věnovat šířeji a zkusím to rozklíčovat tak, že odpověď rozdělím na dvě části. Nejdříve vám tady napíšu svůj názor na pořizování fotovýbavy jako lektor a pořadatel fotoexpedice (radím vám ostatním) a poté jaké fotograf samotný (radím sám sobě).

Nejlepší fotovýbava a na co se hlavně zaměřit

Takže. Jako první byste si měli pořídit následující části fotovýbavy (v pořadí):

  • vhodný fotoaparát na konkrétní druh fotografie, kterou se chcete zabývat,
  • co nejlepší objektivy – klidně méně, ale kvalitnější,
  • kvalitní stativ – když stativ pro focení potřebujete,
  • co nejlepší a nejkvalitnější filtry.

Často, až příliš často, na fotokurzech nebo fotoexpedicích se potkávám s tím, že fotografové a fotografky při zvažování investic spíše upřednostňují ty části fotovábavy, které pro KVALITU fotografie nemají až tak velký vliv. Říkám a připomínám vždy: prioritně se soustřeďte a investujte co nejvíce do těch částí fotovýbavy, které se bezprostředně podepisují na kvalitě fotografie.

Všem je asi jasné, že to tak úplně není fotoaparát, fotobatoh, dálková spoušť, rychlé a drahé paměťové karty nebo stativ. Na takových věcech se dá v začátcích opravdu hezky ušetřit.

Jak vybrat nejlepší objektiv

Na čem ale NIKDY nesmíte šetřit jsou optika a filtry. Tyto dvě součásti jsou přímo zodpovědné na kvalitu obrazu a přímo se podepisují pod technickou kvalitu fotografie.

Objektiv je alfa a omega kvality vašeho výstupu. To, jak se objektiv chová v protisvětle, jak funguje stabilizace, jak na jeho vnější čočce ulpívá špína a prach, jak je utěsněný, jak přenáší kontrast a jak dokáže věrně přenášet barvy, to jsou všechno klíčové věci, podle kterých byste měli objektiv vybírat. Vybírejte takové objektivy, které budete mít na dvacet let a nikdy je nebudete chtít prodávat. Vydrží vám díky zapouzdření a utěsnění mnoho let. Zaplatíte za ně majlant, ale raději jich mějte méně, ale ty nejlepší. Nedělejte v tomto ŽÁDNÉ kompromisy. Spoustu recenzí najdete na mé fotografickém portále focusclub.cz

Objektivy SIGMA pro Canon a Nikon Martin Kamín Fotoexpedice
Z testu objektivů SIGMA pro focusclub.cz

Filtry jsou další částí, kterou stavíme světlu do cesty a která se přímo podepisuje na kvalitě. Nebudete mi věřit, ale tolik zpackaných neopakovatelných fotek jsem s filtry Cokin jsem udělal a už nikdy je neopravím… To je k zoufání. Proto vybírejte moderní a určitě nejkvalitnější optické skleněné filtry renomovaných výrobců. Nedělejte v tomto ŽÁDNÉ kompromisy.

Dále v pořadí je to: fotoaparát, jehož kvalita ostření vám dovolí udělat rychleji ostré fotografie a jeho vysoké rozlišení zachytit všechny detaily a dynamický rozsah čipu všechny tóny obrazu. Ovšem, má smysl lpět na rozlišení, pokud publikujete jen na Facebooku nebo webové stránky a nevyrábíte dvoumetrové tisky? Má smysl superrychlý autofokus, když nefotíte závody F1 nebo volejbal v hale? Proto si pamatujte, že pro běžné použití si můžete klidně ušetřit peníze na fotoaparátu, ale spíše investovat do objektivů, jak jsem psal výše.

Jaký vybrat fotografický stativ

Pevný, odolný a těžký stativ, který vám při dlouhé expozici dovolí sejmout kvalitní fotografie s dlouhou expozicí. Nevěřte údaji: nosnost stativu je 4é kilogramů, který výrobci rádi uvádí. Jsem přesvědčen, že běžný stativ unese hravě 20 kg. Můj myslím i 40 kg. Ovšem nikde se nedozvíte, jak se celá soustava bude pak pod zátěží nebo ve větru chovat, jak bude vibrovat a chvět se. Jak se bude pod tíhou fotoaparátu a pořádně těžkého objektivu kroutit v místě základny. Jak budou jednotlivé nohy čtyřčlánkového stativu “měkké”… Proto si pořizujte takový stativ, aby vám vydržel 2 dekády a byl extrémně tuhý a měl co nejméně míst pro “utahování”. Každé takové místo se totiž přímo podílí na tuhosti a pevnosti celé soustavy.

Fotoexpedice Toskánsko fotografický stativ Martin Kamín

Vaše největší investice by měla být fotovýbava, která se bezprostředně podepisuje pod technickou kvalitu fotografie

Tak tohle všechno jsem vám napsal jako lektor, který více jako 14 let stojí s vámi na svazích kopců a březích moří a snaží se vám předat své zkušenosti a znalosti, které jsem nezískal ve škole, ale praxí sám na sobě a samostudiem. Takto přemýšlejte a budete mít jistotu, že se ve vaší fotografické praxi nebudete prát s fototechnikou, ale budete se moci soustředit na samotné fotografování.

Ale teď k druhé části článku. “A jak bych s koupí poradil sám sobě?” V této části k vám budu promlouvat jako Martin Kamín, fotograf.

Kdybych se mohl vrátit do mých 10 let, kdy jsem začal fotit na ruský kinofilmový fotoaparát SMENA, jako první bych si koupil externí lightmeter (anglicky flashmeter, česky také expozimetr). Naučil by mě totiž rozumět světlu a stínům a pochopit všechny důležité vlastnosti světla, jeho šíření, chování a charakter. Když jsem ho neměl, prostě jsem jen cvakal metodou pokusů a omylů. Také je to cesta, ale zdlouhavější.

Expozimetr je nejlepší pomocník, co mám

Lightmeter expozimetr Sekonic L-858D SPEEDMASTER

Expozimetr (Lightmeter) je interní (ve fotoaparátu) nebo externí (nikam se nepřipojuje a má samostatné baterie) zařízení, které slouží fotografovi k tomu, aby si před samotnou expozicí změřil světelnou situaci a podle toho se rozhodl o správné expozici.

Kromě výpočtu clony a času podle nastavené citlivosti má moderní expozimetr spoustu dalších vlastností a funkcí. Umí měřit dopadající nebo odražené světlo, umí měřit množství světla od záblesků, dokonce i při vysokorychlostní synchronizaci, nebo například dobu a charakter záření výbojky(!), umí přepočítat korekce expozice v případě použití filtrů atd. atd. A to všechno extrémně přesně.

Můžete se třeba podívat, jak jsem testoval moderní blesky od Fomei a od Jinbei.

Lightmeter je drahý fotografický přístroj. Ale přesto bych si jej koupil jako první.

Lightmeter bych si dnes koupil jako první, protože mě nutí uvažovat a přemýšlet o fotografii úplně jinak; od základu. Nutí mě rozumět filtrům, korekci expozice, chování světla a době trvání záblesku. Na to jsme si úplně v digitální době odvykli. Má žena je modelkou, a když si povídáme o focení, vypráví mi, jak ostatní fotografové kropí jeden snímek za druhým… Jak jsou rychlí a pak nakonec z tisíce vyberou 4-5 fotek. Někdy mám pocit, že v této digitální době cvakáme příliš, a až příliš bezmyšlenkovitě.

Lightmeter mi navíc dává jistotu, že expozice bude přesná (bez vyjímky). Nemusím řešit, zda světlo na čele modelu je příliš silné nebo není, prostě změřím a je to přesně!

Lightmeter mi přidává také na rychlosti. Když totiž máte složitou scénu s mnoha světelnými droji. Velice rychle si je naměříte a pak se můžete už věnovat opravdu jen modelům, scéně a samotné fotografii. Skvělý pomocník.

Takže, shrnuto a podtrženo.
Jako lektor radím: kupte si nejdříve nejlepší a nejdražší objektivy.
Jako fotograf: kupte si nejdříve lightmeter.