Příběhy fotografie

Skotsko: 1,5hodinový výstup na Man of Storr a jediná fotografie

V létě 2017 jsem společně s účastníky FOTOEXPEDICE Skotsko měli v plánu fotografovat na ostrově Isle of Skye. Pochopitelně, protože, pokud nepřivezete kvalitní fotografie právě z Isle of Skye, jako byste vůbec ve Skotsku nebyli. Toto je příběh fotografie doslova vymodlené z deště a prudkého studeného větru.

Byl červen, zatímco v Evropě už rostou letní teploty, skotské ostrovy jsou bičovány deštěm a prudkými větry. Někdy ale vítr nevadí, protože právě ten rychle rozežene oblačnost a dovolí slunci zasvítit na skotskou krajinu.

Vstáváme brzy ráno, za tmy, a vyrážíme z Portree na sever po východním pobřeží Isle of Skye. Ze zkušeností vím, že výstup nahoru trvá tak 2-2,5 hodiny a je z těžších. Venku je sice příšerně, ale podle radarové mapy a předpovědi by se ráno měla oblačnost rozpustit. S odhodláním a nadějí vyrážíme.

Začínáme stoupat do deště a velice studeného větru. S sebou máme kompletní výbavu včetně stativů, protože těsně po východu budeme stejně při udržení rozumné citlivosti mezi ISO 100-200 pracovat s expozičními časy kolem 1/20 sekundy. A časy se ještě prodlouží, pokud budeme používat šedý neutrální filtr nebo šedý přechodový filtr.

Fotoexpedice Skotsko Man of Storr šedý neutrální filtr a šedý přechodový filtr

Skotsko, Man of Storr a šedý neutrální filtr: ani náhodou, vichr jako v zimě

Nejhorší scénáře se vyplnily. Celou dobu našeho výstupu mžilo a foukal silný severní vítr. Celá skupina byla statečná, takže jsem je úspěšně dovedl na lokace, odkud jsme měli fotografovat. Bohužel se ukázalo, že při výstupu jsme se průběžně zahřáli, ale teď jsme zůstali pod vrcholem schovaní před větrem, ale postupně jsme chladli. Po hodinovém čekání už nám byla taková zima, že jsem začal pracovat s variantou sestupu zpět. Bez focení, bez jediné fotografie.

V jeden krátký několikaminutový okamžik jsem vystoupal až na vrchol a nastavil fotoaparát na časosběr, na kterém jsem chtěl demonstrovat nečas, jež tady vládnul. Video jsem publikoval na Youtube tady:

Po hodině čekání se oblačnost valící se přes nás postupně začala zvedat a rozpouštět. A to jsem byl jsem pár desítek minut od rozhodnutí sestoupit zpět, ale neudělal jsem to, protože jsem věřil radarovým předpovědím. Vítr stále nepolevoval, ale méně mrholilo, postavili jsme stativy a začali fotografovat.

Bylo to 2,5 hodiny poté, co jsme vystoupali nahoru. První fotografie byly datovány kolem 8. hodiny ráno, a další až kolem 11. hodiny. Nevěřil jsem, že jsme v té zimě vydrželi tak dlouho čekat.

Na lokaci, odkud fotografujeme jsem zachytil snímek s mraky a proudy světla, které na skalní útvar Man of Storr dopadaly, protože jen v takovém případě byl krajinný reliéf plastický a díky nízkému slunci měl prostor a hloubku.

Fotografoval jsem ze stativu a nakonec i bez filtrů.

Skotsko: 1,5hodinový výstup na Man of Storr a jediná fotografie
Olympus OM-D EM-1 MK II, ZUIKO 12-40 f/2,8 PRO, čas: 1/60, clona: f/8, citlivost: ISO 64. Velikost fotografie 10368×6912 bodů, režim HiRes