Vícenásobná expozice Fotoexpedice Moravské Toskánsko

Příběhy fotografie

Že je počasí v dubnu nevyzpytatelné, se všeobecně ví – a fotografové s tím počítají. Ale že nás dubnová Fotoexpedice Moravské Toskánsko (správněji ale Moravské Slovácko) překvapí drobným sněžením, to se i místní podivovali. My jsme ale čas využili na to, abychom procvičili techniku vícenásobná expozice. Našli jsme si kvetoucí jabloň a s bleskem exponovali několik desítek fotografií, které jsme nakonec sestavili ve Photoshopu do jednoho snímku.

V povětrnostní situaci, jako byla o víkendu na mé poslední Fotoexpedici, mnozí fotografové rezignují a odeberou se do moravských sklepů. Nemůžeme jim to vyčítat, ven by ani psa nevyhnal. Sychravo, prudký studený vítr lomcující se stativy, déšť, žádné slunce – těžká situace pro každého fotografa.

Já se v takovém případě snažím na Fotoexpedici najít nějaké téma, které bychom i přes takovou nepřízeň počasí mohli zkusit nafotit. A ideální je v takovém počasí třeba malování světlem, v tomto případě jsme použili blesk nasazený na monopodu.

Jednoduché a provizorní řešení, a kolik to nadělá radosti… A to jsme se u třešně vystřídali všichni s fotoaparáty Canon, Nikon i Sony. Výsledná fotografie je spojená z mnoha expozic, ale myslím, že efekt, který jsem měl v hlavě a kterého jsme chtěli dosáhnout, je povedený. Níže v článku je postup focení a úplně na konci časosběrné video z backstage.

Se mnou se na Fotoexpedicích nikdy nenudíte. 🙂 

Jeden z účastníků publikoval také svou verzi této fotografie. Podívejte se na Facebook na stránku Fotoexpedice.

Vícenásobná expozice fotografií z Fotoexpedice Moravské Toskánsko

  • Fotoaparát – umístil jsem jej na stativ a vybral správnou kompozici pro několik desítek následujících záběrů.
  • Stativ – použil jsem nejstabilnější, co mám, s nejméně vysunutými nohami.
  • Řízení blesků – systém Hähnel Viper TTL(C) dálkové ovládání blesku nasunuté na patici blesku.
  • Blesk – Hähnel Modus 600RT(C), recenze na FocusClub.cz tady.

Video, jak fotografie z Moravského Toskánska vznikala

Při každé expozici osvítil blesk scénu s nastaveným manuálním výkonem 1/2. Bylo jen potřeba zajistit, aby se strom exponoval co možná nejrovnoměrněji, aby se květy co nejvíce rozzářily a vytvořily bohatou korunu, takže jsme museli ručně „zoomovat“ hlavu blesku, případně jej přibližovat nebo vzdalovat od stromu, abychom zajistili správný výkon a správné pokrytí větví světlem ze záblesku.

Několik desítek expozic jsem následně smontoval ve Photoshopu a vytvořil výslednou fotografii.