Příběhy fotografie

Vícenásobná expozice Fotoexpedice Moravské Toskánsko

Že je počasí v dubnu nevyzpytatelné, se všeobecně ví – a fotgorafové s tím počítají. Ale že nás dubnová Fotoexpedice Moravské Toskánsko (správněji ale Moravské Slovácko) překvapí drobným sněžením, to se i místní podivovali. My jsme ale čas využili na to, abychom procvičili techniku vícenásobná expozice. Našli jsme si kvetoucí jabloň a s bleskem exponovali několik desítek fotografií, které jsme nakonec sestavili ve Photoshopu do jednoho snímku.

V povětrnostní situaci, jako byla o víkendu na mé poslední Fotoexpedici, mnozí fotografové rezignují a odeberou se do moravských sklepů a nebo ke stolům. Nelze jim to vyčítat, ven by ani psa nevyhnal. Sychravo, prudký studený vítr lomcující stativy, déšť, žádné slunce – těžká situace pro každého fotografa.

Já se na v takovém případě snažím vždy na Fotoexpedici najít nějaké téma, které bychom i přes takovou nepřízeň mohli zkusit nafotit. A ideální je v takovém počasí třeba malování světlem, v tomto případě jsme použili blesk nasazený na monopodu.

Takové provizorní řešení, ale kolik to nadělá radosti, a to jsme se u třešně vystřídali všichni s fotoaparáty Canon, Nikon i SONY. Výsledná fotografie je smontovaná z mnoha expozic, ale myslím, že efekt, který jsem měl v hlavě a kterého jsme chtěli dosáhnout , je patrný. Níže v článku je postup focení a úplně na konci časosběrné video z backstage.

Se mnou se na Fotoexpedicích nikdy nenudíte. 🙂 

Jeden z účastníků publikoval také svou verzi této fotografie. Podívejte se na Facebook na stránku Fotoexpedice.

Vícenásobná expozice fotografií z Fotoexpedice Moravské Toskánsko

  • Fotoaparát – umístil jsem jej na stativ a vybral správnou kompozici pro několik desítek záběrů
  • Stativ – použil jsem nejpevnější, co mám s nejméně vysunutými nohami
  • Řízení blesků – systém Hähnel Viper TTL(C) dálkové ovládání blesku nasunuté na patici blesku
  • Blesk – Hähnel Modus 600RT(C)

Při každé expozici blesk s manuálním výkonem 1/2 exponoval scénu, bylo jen potřeba zajistit, aby se strom exponoval co možná nejrovnoměrněji, aby se květy co nejvíce rozzářily a vytvořily bohatou korunu, takže jsme museli zoomovat hlavu blesku, případně jej přibližovat nebo vzdalovat od stromu, abychom zajistili správný výkon.

Několik desítek expozic jsem následně smontoval ve Photoshopu a vytvořil výslednou fotografii.

Video, jak fotografie z Moravského Toskánska vznikala

Několik desítek expozic jsem následně smontoval ve Photoshopu a vytvořil výslednou fotografii.